SIS-Dieet

Aanbevolen door non toxische tumor therapie (SIS)-artsen en - therapeuten. 
……eigenlijk spreken we niet graag over “dieet” maar hebben we het liever hebben over SIS-leefpatroon. Genoemde voedingsadviezen zijn gebaseerd op voedingtechnische aspecten of op basis van een natuurlijk leefpatroon en niet op specifiek medische of wetenschappelijke gronden.

Biologisch (-dynamisch)?
Heeft de voorkeur. Maar laten we wel realistisch blijven, ook in deze producten giert het van de onnodige en vaak onnuttige smaakstoffen, geur- en kleurstoffen om het maar zo aantrekkelijk mogelijk te krijgen voor de consument en voor het geld.

Speciale richtlijnen:

  • Veel rauwe groenten, de rest als sap drinken om tot de vereiste hoeveelheid te komen van 500 tot 1000 gram per dag.
  • Goed kauwen.
  • Niet eten wat men niet verdraagt of wat tegen staat.
  • Liever niet opwarmen.
  • Liever niet dagen van te voren bereide groenten bewaren of nuttigen.
  • Zo veel mogelijk lichaamsbeweging, maar geen grote inspanning.
  • Minimaal 1 uur per dag zo mogelijk in de buitenlucht, b.v. door te wandelen in de natuur.

Sapkuur +:

Het is aan te raden enige tijd uitsluitend sappen te gebruiken. Dat is goed voor de (her-)opbouw en geeft het lichaam enige tijd rust. Ook is er een snelle(re) opbouw van voedingsstoffen en wordt het maag- darmstelsel zo ten volle ondersteunt. Vanwege het hoge suikergehalte van vruchtensappen hebben groentesappen de voorkeur. Bijvoorbeeld 6 glazen groentesap van elk 200 cc en 1 of 2 glazen vruchtensap. + vanwege de noodzakelijk inname van essentiële vetzuren en eiwitten, is het een goed idee ook peulvruchten en bijvoorbeeld bananen in deze kuur in te passen. Dan kan deze kuur bijvoorbeeld van enige dagen tot enige weken worden volgehouden. Echter plaatsen we wel een duidelijke kanttekening: indien u deze kuur gaat doen zorg dan dat er tenminste altijd iemand is die u in de gaten kan houden en test regelmatig hoe u er voor staat. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door een diëtist(e) of voedingskundige.

Voorbeeld van een dagmenu:

Hierbij gaat het vooral om het dagritme van de maaltijden.

Ontbijt

  •  08:00 u. 2 vruchten plus muesli met vruchtensap (20 min. laten weken). Plus een groot glas mineraalwater, kan gelijk gebruikt worden om voedingssupplementen en medicijnen in te nemen.
  • 10:00 u. volkoren boterham met een glas sojamelk of sojadrinkyoghurt of groentesap of vruchtensap (drink geen vruchten- of groentesappen welke al enige uren oud zijn en buiten de koelkast zijn bewaard, daarin kunnen zich vervelende bacteriën ontwikkelen). Een kop (vruchten)koffie of (groene) thee.

Lunch

  •  12:30 u. Indien warme maaltijd, volgens de voorgaande voorschriften (‘s middags warm eten is wenselijk). Fruit eten is prima, doe dat niet direct na het eten, maar bijvoorbeeld een uurtje later. Dat voorkomt hinderlijke gisting in het maag- darmstelsel.
  • Indien broodmaaltijd, dan ook groentesoep en rauwkost. Beleg volgens voorschrift welke u van de SIS-arts of SIS-therapeut heeft ontvangen. Soms is een stevige soep alleen ook wel voldoende, met wat volkorenbrood er bij. Maar pas op: brood bevat vaak erg veel vet en suiker. Er zijn deskundigen die stellen dat het eten van veel brood slechter uitpakt dan het eten van friet!! Het is maar dat u het weet. Van brood kun je dus behoorlijk aangroeien.
  • Rust een half uur na de maaltijd. Daarna groot glas mineraalwater of groentesap.
  • 16:00 u. (groene) thee of groentesap eventueel met een glas mineraalwater.

Diner

  •  18:00 u. Dezelfde mogelijkheden als bij de lunch.
  • Vooraf een kopje heldere bouillon van een vegetarisch bouillonblokje. Ook hier een waarschuwing: deze blokjes bevatten erg veel zout. Vaak is het grootste bestanddeel zout, ook de zogenaamde zoutarme (vegetarische) bouillon blokjes.
  • 20:00 u. groentesap of (groene) thee of mineraalwater.Na 20.00uur niet meer eten of snoepen.
  • 22:00 u. groentesap of (groene) thee of mineraalwater of ander niet alcoholhoudend drinken.

Zilvervliesrijst: wassen met water. Op 1 kopje rijst 2 kopjes water toevoegen.
Aan de kook brengen en 10 minuten laten doorkoken, daarna op een zacht pitje 45 minuten gaar laten worden (kan ook in een hooikist of onder de dekens).
Vooral niet roeren! Opdienen met gekookte of gestoomde groenten of met rauwkost, eventueel met een klontje plantaardige margarine. Kan ook met (gewelde) zuidvruchten en gemalen noten of geroosterde zaden gegeten worden.

  • SIS-hapje: 4 dessertlepels sojakwark mengen met 1 dessertlepel lijnzaadolie. Hieraan toevoegen: 1 theelepel honing of ½ rijpe banaan. Een halve citroen erin uitpersen. Vers gemalen graan of, als dat niet lukt, vlokken rijst, gerst, boekweit of haver, 2 dessertlepels. Gemalen zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaad, amandelen of hazelnoten (afwisselen!), 2 dessertlepels. Vers fruit gesneden of geraspt toevoegen naar behoefte. Alles vooraf bewerken of malen zodat het genuttigd kan worden zonder verdere bewerkingen als geheel.
  • Erwten of zo soep: Met de vegetarische bouillon een mooie “erwtensoep” bereiden. Aan de erwtensoep kan toegevoegd worden uien, prei, (knol)selderij, lavas, pompoen, tuinkruiden als peterselie. In plaats van erwten kan ook soep gemaakt worden van bruine bonen, kapucijners, tuinbonen en linzen. Maar ja, dan is het geen erwtensoep meer natuurlijk. Maar wel erg lekker!

Eiwitten

  • Het eerste jaar geen vlees, vis of gevogeltedaarna of na overleg met de behandelende (SIS)-arts/therapeut kan van dit advies worden afgeweken of kan er een op de persoon afgestemd nieuw plan worden opgesteld. Ja, we realiseren ons dat het best een beetje moeilijk is, een jaartje zonder dierlijke producten, maar het is echt de moeite waard, geloof dat maar!
  • Bouillon van vlees: niet toegestaan, vegetarische zoutarme bouillon kan gebruikt worden.
  • Bouillon van een mergpijp: NEE.
  • Eieren: NEE.

Fruit en vruchtensappen

  • Dagelijkse hoeveelheid: zoveel vruchten als men wil, liefst gevarieerd, minimaal 3 stuks.
  • Vruchtensap: maximaal 200 cc.
  • Speciaal aanbevolen vruchten/-sap: citroen, grapefruit, appel, sinaasappel, ananas, gele grapefruit, kiwi, avocado.

Zuivelproducten

  • Melk: NEE, sojamelk kan wel.
  • Karnemelk: NEE.
  • Yoghurt: SOJAyoghurt kan gebruikt worden
  • Kaas: Alleen vegetarische kaas.
  • Kwark: NEE
  • Roomboter: gebruik plantaardige margarine. Standaard in elke supermarkt, ook als huismerk.
  • Slagroom: vegetarische slagroom is wellicht een mogelijkheid?

Nogmaals, we realiseren we ons dat voor veel mensen dierlijke producten als ‘normaal’ standaard producten zijn geworden, mede door invloed van reclame welke dagelijks op ons afkomen. Dat is het dus niet en we consumeren veel te veel dierlijke producten, zelfs zonder dat we het weten. Ons lichaam moet even op rust komen en daarom het advies tijdelijk dierlijke producten achterwege te laten. Maar de SIS-therapie is geen strafkamp dus, als u het toch graag eet, doe het dan, maar met mate.

Ja, alweer realiseren we ons dat alle hier bovengenoemde producten van (dieren)melk gemaakt worden. Dus eigenlijk van twee dingen één: of geen dierlijke producten en zuivelproducten toestaan of alles met mate? Wij adviseren u geen zuivelproducten te gebruiken. Maar als u het toch graag eet, doe het dan, maar met mate.


Groenten

  • Dagelijkse hoeveelheid: zo veel als men redelijkerwijze verdraagt, 500 g per dag of meer. Maar overdrijf niet.
  • Speciaal aanbevolen groenten: broccoli, koolsoorten, sojabonen, peulvruchten, tomaten, wortels, bieten, uien, knoflook. Ook hier een waarschuwing: niet te veel en altijd behoorlijk gevarieerd.
  • Aardappelen: mag 2-3 maal per week gegeten worden, bij sterke voorkeur ook vaker. In de schil koken. Ook toe te voegen aan groenteschotel.
  • Peulvruchten: toegestaan; soja-producten, zoals tofu, tahoe, sojamelk, sojayoghurt altijd beperkt!!
  • Groentesoep: alle groenten, ook erwtensoep met wortels en ui en andere groenten; tomatensoep (speciaal bij prostaatkanker), wordt geadviseerd vaak te eten, b.v. bij de broodmaaltijd.
  • Groentesappen: alle groenten kunnen als sap worden gebruikt, met name als er niet voldoende gegeten kan worden. Vooral wortels en rode bieten.

 Granen en graanproducten

  • Brood: volkoren, liefst biologisch, zonder bakkersvet, zowel gist als zuurdesem. Ook gebuild brood als grof niet wordt verdragen.
  • Rijst: zilvervliesrijst, bij diarree Basmati-rijst 
  • Meelproducten: alleen volkoren of gebuild.
  • Spaghetti en macaroni: alleen volkoren.
  • Andere granen: gierst (couscous), haver (muesli, havermout), rogge (knäckebrod), mais, gerst, boekweit, spelt.
  • Gekiemde zaden en granen: is een heel goede voedingsbron dachten we tot voor kort, nu blijken juist deze producten basis te zijn van de gevaarlijke EHEC-bacterie en soortgelijke. Inzake alfalfa, taugé en dergelijke producten zeggen we nu, niet kopen. Zelf maken schijnt ongevaarlijk te zijn omdat dan bepaalde (schadelijke)  technieken niet toegepast worden.
  • Zaden: zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad (evt. geroosterd), lijnzaad bij obstipatie.

 Diversen

  • Paddestoelen: mogen wel gebruikt worden, maar met mate en alleen van biologische kweek..
  • Olie: ruim gebruiken, maar koudgeperst, b.v. lijnzaad, olijfolie (ook om te bakken), verder als sla-dressing samen met natuurazijn of citroen, saffloer, tarwekiem, zonnebloem, sesam, noten. Geen pindaolie of arachis.
  • Noten: toegestaan, vooral hazelnoten, amandelen, walnoten.
  • Pinda’s. Pinda’s zijn geen noten en bevatten veel schimmels vanwege koken en opslag. Pinda’s bevatten ook veel arachideolie, hetgeen bij grotere hoeveelheden niet echt gezond is.
  • Zuidvruchten: met mate te gebruiken, b.v. ongezwavelde abrikozen en rozijnen. Ook gedroogde of verse vijgen, geen gekonfijte vruchten, zoals dadels.
  • Honing: mag gebruikt worden, mits van goede kwaliteit, 1-3 dessertlepels per dag. LET OP; baby’s kunnen soms uitermate slecht reageren op honing. Er zijn baby-sterfgevallen bekend als direct gevolg van het gebruik van honing.
  • Tuinkruiden en specerijen: alle tuinkruiden toegestaan en geadviseerd. Specerijen in het algemeen kunnen gebruikt worden, mits terughoudend en niet te scherp van smaak.
  • Zout: Vermijden, in elk geval niet toevoegen, brood en kaas hoeven niet zoutloos. Dit kan overigens toch betekenen dat u grote hoeveelheden zout gebruikt omdat de industrie werkelijk krankzinnige hoeveelheden zout aan de producten toevoegt.
  • Suiker: Vermijden van geraffineerde suiker, daarvoor in de plaats oersuiker of honing. Geen suikervervangers.
  • Koffie en thee: koffie zou eigenlijk gewoon niet gedronken moeten worden, maar goed af en toe moet dat dan maar. Een mens heeft soms zo’n behoefte aan een bakkie koffie of thee, blijkbaar.
  • Cacao: gebruiken maar dan in pure vorm en niet met de gebruikelijke scheppen suiker.
  • Kruidenthee: toegestaan, afwisselende soorten.
  • Surrogaatkoffie: prima hoor, met mate.
  • Water: het water in Nederland is van uitstekende kwaliteit verzekeren ons de waterschappen en zo. Heel veel mineraalwatertjes deugen niet volgens consumentenonderzoek. Wie heeft de wijsheid? Ons advies, water uit de kraan maar wellicht gefilterd? En anders drinkt u toch gewoon uw favoriete watertje? Niets fout mee hoor.
  • Conserven: sommigen zeggen niet gebruiken, behalve uit de natuurvoedingswinkel en dan uitsluitend B.D. of ecologisch. Dat nu klinkt ons wat hypocriet in de oren. Het gaat om het conserveren en de conserveringstechnieken en niet om de producten. Voedingsdeskundigen zeggen in veel gevallen dat sommige “blikgroenten” kwalitatief beter zijn dan verse. Wij houden het op VERS komt eerst, dan diepvries en daarna conserven.
  • Smaakstoffen, kleurstoffen, geurstoffen, conserveringsmiddelen: alleen "natuurlijke" zouden we willen zeggen, maar "natuurlijk" wil niet altijd zeggen veilig of ongevaarlijk. Jammer dat er blijkbaar overal "rommel" in moet om het commercieel aantrekkelijk te krijgen voor u en ons.
  • Alcohol: geen alcohol is gewoon het beste. Hulp vragen indien wijn ingezet moet worden bij slaapprobleem voor de nacht. Sommigen zeggen dat een goed glas wijn moet kunnen.

Wijze van bereiden

  • Bakken, braden en fruiten: alleen in olijfolie of roomboter. Kortdurend, b.v. uitjes, andere groenten kunnen ook in de wok worden bereid.
  • Koken en stomen: indien nodig, bij voorkeur stomen (minder verlies van voedingsstoffen).
  • Magnetron: er is geen duidelijk wetenschappelijk bewijs dat en of magnetrons schadelijk zijn. Wij zouden kunnen zeggen geen afdoend bewijs DUS schadelijk, maar zo werkt wetenschap zeker niet. De  andere kant immers is geen afdoend bewijs dus NIET schadelijk. Ons advies, soms gebruiken lijkt handig en nuttig, maar niet te vaak gebruiken en niet dagelijks.
keyboard_arrow_up